تبلیغات
مهدویت
نظرسنجی
کدام قسمت وبلاگ را بیشتر می پسندید؟






دوستان 1
دوستان 2

تبلیغات رایگان شما در این مکان



http://aleemran.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/%D8%A8%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B7%D8%A7%D8%B1.jpg

بیدار نشدن برای سحری کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی‌حالی روزه‌دار خواهد شد. همچنین در سحر از مواد‌غذایی پروتئین‌دار ، لبنیات و گوشت استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد ، میوه‌های آبدار بخورید.

فراموش نشود ، تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیحی رفتار کند ؛ مثلا روزه می‌تواند با کاهش وزن بدن ، سبب کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا ، کمر و سایر اندام‌ها شود ؛ البته درصورتی که شخص روزه‌دار ، در خوردن افطاری و سحری طوری زیاده روی نکند که بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا کند. برخی از ما در پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا می‌کنیم؟بدون شک یک جای کار مشکل دارد و آن ، این است که نمی‌دانیم چه بخوریم ، کی بخوریم و چطور بخوریم!
با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن ، باید غذاهایی را مصرف کرد که به کندی هضم می‌شوند ، مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد..

مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از: گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، سبزی‌ها ، لوبیا سبز ، نخود ، ذرت ، اسفناج ، برگ چغندر ، میوه‌ها (با پوست) و ...

مواد غذایی دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، لوبیا ، عدس ، آرد ، برنج با پوست و کربوهیدرات‌ها.

حال چه چیزهایی بخوریم؟

برای خوراک سحر ، مصرف کربوهیدرات‌های مرکب که برای هضم آنها زمان زیادی لازم است ، توصیه می‌شود زیرا در طول روز کمتر گرسنه می‌شوید. حلیم یک منبع عالی پروتئین است و جزو غذاهای دیر هضم به‌شمار می‌آید.

و چه چیزهایی نخوریم؟

غذاهای سرخ کردنی و خیلی چرب ، غذاهای حاوی قند خیلی زیاد و خوردن غذاهای زیاد به‌خصوص هنگام سحر اصلا توصیه نمی‌شود.

توصیه‌های آخر  به روزه‌داران:

در درجه اول ، ساعات بعد از سحری و بعد از آن و ساعات بعد از افطار برای مطالعه دانش‌آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.

ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین ، قند و ویتامین‌ها دارند. باید حدود ۳ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند.

بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله‌ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد. در ماه رمضان تمرینات ورزشی باید سبک‌تر باشد ، زیرا در جریان ورزش بدن نمک و آب زیادی از دست می‌دهد و در ورزش‌های شدید منجر به ضعف شدید بدن می‌شود. ورزشکار باید سحر به‌تدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تأمین شود.

خرما ، سوپ ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می‌شود. درصورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه ، هنگام افطار از گوشت ، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند.
مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه‌ها قبل از ورزش هم مناسب است.

 

منبع:

پایگاه فرهنگی مذهبی نصر 19




موضوع: پرسمان ،
برچسب: تغذیه ، مته رمضان ، روزه ، سحر ، افطار ، ورزشکار ،
[ چهارشنبه 11 تیر 1393 ] [ 09:05 ب.ظ ] [ سرباز گمنام امام زمان ]
نظرات
لوگو ما

به ما امتیاز دهید
نوای وبلاگ

دریافت کد مدح و همخوانی العجل مولا العجل مولا

آرشیو مطالب
برای دیدن بیشتر کلیک کنید
آمار بازدید
بازدید امروز : نفر
بازدید دیروز : نفر
بازدید کل : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین به روز رسانی :