تبلیغات
مهدویت
نظرسنجی
کدام قسمت وبلاگ را بیشتر می پسندید؟






دوستان 1
دوستان 2

تبلیغات رایگان شما در این مکان



http://entezar.org/uploads/posts/2014-05/1399219217_6.jpg

مقوله ظهور منجی و مسائل آخرالزمانی از مسائلی است كه امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و متفكران جهان به ویژه غرب قرار گرفته است. در این میان دانشمندانی هستند كه به عنوان شرق شناس تحقیقات خود را معطوف به شناخت عادات و سنن شرقی نموده اند. مسئله شناخت اسلام و موضوعات قرآنی از مواردی بوده كه شرق شناسان به آن بسیار علاقه مند بوده اند این مقوله آنقدر پررنگ است كه امروزه هر جا سخن از شرق شناسی به میان می آید منظور همان اسلام شناسی است.  با توجه به گرایش های جهانی به اسلام  و اینكه به گفته كشیشان در كشورهای غربی كه مدعی هستند ما می توانستیم در سراسر جهان عقایدمان را گسترش دهیم اما اسلام انقلابی شیعی مانع آن است ؛ پس اسلام باید از بین برد. و لذا با توجه به بررسی هایی كه انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند كه اثر گذارترین شخصیتها در گسترش اسلام حضرت رسول اكرم (ص) ، امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) هستند لذا به این شخصیت های عظیم الشأن حساسیت نشان می دهند به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی كه باعث گسترش روزافزون اسلام در جهان گردیده است.

اهداف مستشرقین دردهه های گذشته از بررسی مهدویت:

عمدتاً مستشرقین با اهداف مختلفی به تحقیق و مطالعه اسلام می پرداختند. برخی با انگیزه ‌تبلیغ مسیحیت و برخی  با انگیزه به سلطه كشاندن كشورهای شرقی  ، و نیز برخی برای تحقیقات و شناخت ابعاد مختلف اسلام به این كشورها سفر می كردند. 

موضوع مهدویت ا زجمله مقولاتی است كه بسیاری از شرق شناسان به آن پرداخته اند و اظهار نظرات مثبت منفی و یا خارج از واقعیاتی را بیان كرده اند كه در ذیل به برخی از آنها می پردازیم:

گروهی مانند دارمستتر شرق شناس یهودی فرانسوی الاصل مقوله مهدویت را چیزی جزاسطوره و افسانه نمی داند و از دید یك موضوع خیالی و موهوم به آن نگاه می كند.

دار مستتر در مورد تولد حضرت مهدی (عج) می‌گوید:

«حسن(ع) كه امام یازدهم بود ، پس از مرگ خود پسری شش ساله باقی گذاشت ، به نام محمد. خلیفه آن پسر را در شهر حلّه ، نزدیك خود ، به زندان افكنده بود ، وی در 12 سالگی غایب شد. چون او تنها باقیماندهِ نسب مستقیم پیامبر بود ، عامّه چنین نتیجه گرفتند كه این كودك در ساعتی كه بخواهد ظهور خواهد كرد.» (1)

مارگلی یوت نیز در مقاله‌ای تحت عنوانِ «مهدی(عج)» ، در یكی از دائره المعارف‌های غربی ، چنین می‌نویسد:

«احادیث را هر گونه هم تفسیر كنند ، دلیل قانع كننده در دست نیست كه تصور كنیم پیامبر اسلام ، ظهور یك مهدی را برای احیا ، تحقق ، اكمال و تقویت اسلام ، لازم و حتمی شمرده باشد.» (2)

در مقابل چنین صاحب نظرانی كه به مسئله مهدویت از دیدگاه اسطوره و افسانه می نگرند مستشرقینی هستند كه منصفانه به این قضیه نگاه می كنند و در واقع حیات شیعه را به موضوع مهدویت طی قرن ها نسبت می دهند.

‌پروفسور هانری كربن ،  كه مباحثات و جلسات بسیاری را با علامه طباطبایی برگزار نموده و سؤال و جواب هایی بین آنها رد و بدل شده در كتاب خود تحت عنوان «تاریخ فلسفه اسلامی» ، به این مباحثاث و مذاكرات اشاره نموده است.

‌او در باره فلسفه غیبت امام زمان(ع) چنین می‌نویسد:

«جلوه ظهور او بر مردم ، همان مفهوم تهذیب و تجدید عالم روحانی آنان است و در نتیجه همان مفهوم عمیق اندیشه‌ای است كه شیعه از غیبت و ظهور امام دارد.

‌مردم شایستگی خود را برای دیدن امام از دست می‌دهند ؛ آنگاه خود بین امام و خویشتن حجاب می‌گردند ؛ ز یرا وسیله تجلّی و مشاهده را ؛ یعنی معرفتی كه از راه قلب حاصل می‌شود ، از دست می‌دهند ، یا آن را فلج ساخته و از كار می‌اندازند. پس تا وقتی كه مردم مستعدّ شناسایی و معرفت امام نگردند ، سخن گفتن از ظهور امام غایب ، هیچ معنی نخواهد داشت.»

این مطلب ادامه دارد...

 

منبع: سایت انتظار موعود با تلخیص




موضوع: پرسمان ، نقد و بررسی ،
برچسب: مهدویت ، امام زمان(عج) ، غرب ، مستشرقین ، اسلام ، شیعه ،
[ چهارشنبه 5 شهریور 1393 ] [ 11:04 ب.ظ ] [ سرباز گمنام امام زمان ]
نظرات
لوگو ما

به ما امتیاز دهید
نوای وبلاگ

دریافت کد مدح و همخوانی العجل مولا العجل مولا

آرشیو مطالب
برای دیدن بیشتر کلیک کنید
آمار بازدید
بازدید امروز : نفر
بازدید دیروز : نفر
بازدید کل : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین به روز رسانی :