تبلیغات
مهدویت
نظرسنجی
کدام قسمت وبلاگ را بیشتر می پسندید؟






دوستان 1
دوستان 2

تبلیغات رایگان شما در این مکان



http://piy.ir/yasin/wp-content/uploads/444.jpg

یکی از عقاید مسلم و غیر قابل انکار در مکتب تشیع ، رجعت مردگان و زنده شدن آنها است ، و همین اعتقاد این مکتب را از دیگر مکاتب تمییز می دهد.

رجعت از نظر لغوی و اصطلاحی:

در مفردات راغب اصفهانی آمده است: رجوع ، بازگشت به آنچه آغاز از آن بوده یا تقدیر آغاز بوده ، پس رجوع بازگشتی را گویند که هم در طلاق به کار می رود و هم در بازگشت به دنیا بعد از مردن. از این رو است که می گویند ، فلانی به رجعت ایمان آورده است. همچنین رجعت در لغت از ریشه عربی رجع می باشد و به معنای یکبار بازگشتن می باشد. ضمناً رجعت در اصطلاح دینی ، به معنی بازگشت مردگان به زندگی در دنیا ، است. اعتقاد به رجعت در واقع در معنی عام ، اعتقاد به قیامت است.

رجعت نزد شیعیان:

رجعت یکی از مسائل پیچیده و مربوط به دوران ظهور حضرت مهدی(ع) است. به طور کلی از نظر شیعه امامیه ، عقیده به بازگشت ائمه اطهار(ع) و دو گروه از امت که همانا مومنان محض و کافران محض می باشند بعد از ظهور حضرت حجت(عج) را رجعت می گویند. و به اعتقاد علمای بزرگ و نویسندگان مشهور ، حتی علمای اهل سنت ، رجعت از اعتقادات مذهب امامیه محسوب می شود.(1)

نظرات علمای بزرگ شیعه درباره رجعت:

اعتقاد به رجعت و بازگشت گروهی از مردگان ، پیش از قیامت ، به دنیا ، از ویژگی خاصی برخوردار است و در منابع اسلامی ، اهمیت آن با بیان های گوناگونی مطرح شده است.

1) شیخ صدوق (ره) در کتاب اعتقاداتش می گوید: «عقیده ما درباره رجعت آن است که ما آن را حق می دانیم. چنان که از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: هر آنچه در امت های گذشته انجام گرفته است در این امت نیز انجام می گیرد.»

2) شیخ مفید (ره) در جواب پرسش از مسأله رجعت مى گوید: «خـداونـد ، پـیـش از روز رستاخیز ، گروهى از این امت را باز مى گرداند و عقیده به رجعت یكى از ویـژگی هاى مذهب اهل بیت (ع) به شمار مى رود. خداوند از روز رستاخیز بزرگ خبر داده: همگى را بـر مـى انگیزیم و هیچ كس را فروگذار نمى كنیم. ولى درباره رجعت مى گوید: از هر گروهى دسته اى را برمى انگیزیم.(2)

3) سید مرتضی (ره) درباره حقیقت رجعت می گوید: «آنچه شیعه امامیه برآنند ، آن است که خداوند در موقع ظهور حضرت مهدی(عج) گروهی از مومنان را برمی انگیزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به نصرت و یاری آن نائل گردند و نیز گروهی از دشمنان را برگردانده تا از آنان انتقام گرفته شود و مومنان از آن لذت برند. دلیل بر صحت این گفتار ، همانا امکان آن و مقدور بودن آن برای خداوند است. (3)

4) علامه معاصر شیخ محمدحسین کاشف الغطاء در ردّ کسانی که مسأله رجعت را از ارکان مذهب تشیع شمرده و بر آنان طعنه زده اند ، می گوید: «عقیده به رجعت ، لازمه مذهب تشیع نیست ، انکار آن زیانی ندارد ، گرچه این مسأله برای آنان روشن و بدیهی است ولی لازمه ای میان تشیع و عقیده به رجعت وجود ندارد. و انکار آن موجب خروج از دین نمی گردد و نیز اعتراف به آن ، صرفاً موجب دخول در دین نمی گردد.

نتیجه سخن:

رجعت یکی از عقاید مسلم شیعه می باشد و تمامی علمای شیعه بر آن اتفاق نظر دارند. علامه مجلسی در این باره می فرمایند: «اعتقاد به رجعت در تمام دوره ها ، مورد اجماع فقهای شیعه بوده است.» (4)

پاینوشت ها:

1. اصول کافی  / ج2 / ص 831

2. اصول کافی / ج 2 / ص 832

3. اصول کافی / ج2 / ص 829

4. بحارالأنوار  / ج 53 / ص 122 

 

منبع: سایت تبیان با تلخیص




موضوع: روایت ،
برچسب: رجعت ، امام زمان(عج) ، آخرالزمان ، مومن ، کافر ، شیعه ، مهدویت ،
[ دوشنبه 17 شهریور 1393 ] [ 12:46 ق.ظ ] [ سرباز گمنام امام زمان ]
نظرات
لوگو ما

به ما امتیاز دهید
نوای وبلاگ

دریافت کد مدح و همخوانی العجل مولا العجل مولا

آرشیو مطالب
برای دیدن بیشتر کلیک کنید
آمار بازدید
بازدید امروز : نفر
بازدید دیروز : نفر
بازدید کل : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین به روز رسانی :