تبلیغات
مهدویت
نظرسنجی
کدام قسمت وبلاگ را بیشتر می پسندید؟






دوستان 1
دوستان 2

تبلیغات رایگان شما در این مکان



http://www.kamyab.ir/wp-content/uploads/Gallery/Islamic/91-12-19/01-Islamic-Wallpaper%5BWwW.KamYab.IR%5D.jpg

نكته ی بسیار مهمی كه ما را به راز جاودانگی اسلام رهنمون می سازد آن است كه دستورات این دین هماهنگی بسیار دقیق و حساب شده ای با فطرت و سرشت بشر دارد ، كه این موضوع به اسلام انعطاف خاصی بخشیده و آن را از حالت خشكی و جمود در آورده است.

راز جاودانگی:

استاد بزرگوار شهید مطهری در این باره می نویسد:

«مادر همه رازها و رمزها ، روح منطقی اسلام و وابستگی كامل آن به فطرت و طبیعت انسان و اجتماع و جهان است. اسلام در وضع قوانین و مقررات خود رسماً احترام به فطرت و وابستگی خود را با قوانین فطری اعلام نموده است. این جهت است كه به قوانین اسلام امكان جاویدان بودن داده است.»

حال این نتیجه به دست می رسد كه هماهنگی دین اسلام با فطرت بشر به دلیل خصویات و ویژگی هایی است كه در این دین آسمانی و ملكوتی وجود دارد كه ما به پاره ای از آنها اشاره می كنیم:

1) بها دادن به عقل و خرد بشر:

در میان ادیان موجود هیچ دینی را نمی توان یافت كه مانند اسلام با عقل و اندیشه بشر پیوند و رابطه ی دوستی برقرار كرده باشد ، پیوندی محكمیكه در مسیر سعادت و خوشبختی ابدی می تواند به عنوان نیرویی فوق العاده ، انسان را مدد و یاری رساند. شخصى از امام صادق (ع) پرسید: عقل چیست؟ حضرت در پاسخ فرمود: «عقل چیزى است كه به وسیله آن خدا را بپرستند و بهشت را به دست آورند.» (1)

اهمیت و بلندی جایگاه عقل به اندازه ا ی است كه خالق متعال روی صاحبان عقل حساب ویژه باز نموده و در این باره فرموده است: «در آفرینش آسمان ها و زمین ، و آمد و شد شب و روز ، و كشتی هایى كه در دریا به سود مردم در حركتند ، و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده ، و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و در تغییر مسیر بادها و ابرهایى كه در میان زمین و آسمان معلق اند ، نشانه‏هایى است براى مردمى كه عقل دارند و مى‏اندیشند.» (3)

2) وضع قواعد ثابت برای نیازهای متغیر:

یكی از دیگر خصوصیاتی كه دین را با فطرت بشر نمایان می سازد ، قواعد موثر و كارآمدی است كه ما در اینجا به دو نمونه از این قواعد به نحو گزیده اشاره می كنیم:

1- قاعده اهم و مهم:

در فقه اسلامی این مطلب كاملاً قطعی و پذیرفته شده است كه احكام شرعی تابع یك سلسله مصالح و مفاسد واقعی هستند كه فقیه جامع الشرایط موظف است در صدور حكم و فتوا به آنها توجه ویژه داشته باشد.

به عنوان مثال: هر گاه دو نفر برای معالجه ی خود نیاز به پول داشته باشند كه یكی از آنها همسر انسان باشد و دیگری فرد غریبه ای باشد و ما توان پرداخت پول به هر دو را نداشته باشیم در این صورت عقل می گوید همسر اهم است و ما باید به همسر كمك كنیم.

2- قاعده لاضرر:

در اسلام قاعده ی معروفی وجود دارد كه به قاعده ی لا ضرر شهرت دارد. این قاعده برگرفته از روایات معتبری است كه مطابق فرمایش عالم بزرگوار فخر المحققین این دسته از روایات در حد تواتر هستند.

عالم بزرگوار شیخ مرتضی انصاری معتقد است كه بر اساس این روایات هر حكمی كه مستلزم ضرر باشد آن حكم از طرف شارع و قانون گذار صادر نشده است حال فرقی نمی كند كه ضرر ، ناشی از خود حكم باشد و یا ناشی از متعلق حكم باشد.

نتیجه: چنان چه ملاحظه فرمودید اسلام دین همیشه زنده ای است كه می تواند در شرایط گوناگون زندگی و زمان های مختلف راه حل مناسب و سودمندی را برای حل مسائل و تأمین نیازهای بشر ارائه دهد. بنابراین شایسته است كه خرده گیرانی كه همواره با قلم و بیان خود به دین اسلام طعنه می زنند ، به دور از هرگونه تعصب ، در مورد این دین شریف به قضاوت بنشینند و واقعیّت را آن گونه كه هست ببینند و پذیرای آن باشند.

 

پاینوشت ها:

1. كافی / ج‏1 / ص25

2. سوره بقره / آیه 164

 

منبع: سایت تبیان با تلخیص




موضوع: پرسمان ، روایت ،
برچسب: اسلام ، دین ، مذهب ، عقل ، اندیشه ، باور ، روایات ،
[ چهارشنبه 19 شهریور 1393 ] [ 09:15 ب.ظ ] [ سرباز گمنام امام زمان ]
نظرات
لوگو ما

به ما امتیاز دهید
نوای وبلاگ

دریافت کد مدح و همخوانی العجل مولا العجل مولا

آرشیو مطالب
برای دیدن بیشتر کلیک کنید
آمار بازدید
بازدید امروز : نفر
بازدید دیروز : نفر
بازدید کل : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین به روز رسانی :