تبلیغات
مهدویت
نظرسنجی
کدام قسمت وبلاگ را بیشتر می پسندید؟






دوستان 1
دوستان 2

تبلیغات رایگان شما در این مکان



http://www.askdin.com/attachments/2039d1273668522-golenarges.jpg


در پست قبل درمورد وازه شناسی ندا و حتمی و بدا و هدف از اعلان ندا توضیح دادم و حال در این مطلب:

د) ندای آسمانی در قرآن کریم:

آیاتی از قرآن کریم به وسیله احادیثی از پیشوایان معصوم(ع) بر ندای آسمانی ، تفسیر یا تطبیق شده‌اند روایاتی ، مراد از آیه چهارم سوره شعراء را صیحه یا ندای آسمانی دانسته‌اند این آیه چنین است: «ان نشأ ننزل علیهم من السماء آیة فظلّت أعناقهم لها خاضعین ؛ اگر بخواهیم از آسمان بر آنان آیه‌ای (معجزه ای) نازل می‌کنیم ، تا گردن‌هایشان برابر آن فروتن شود

حال جایگاه آیه در بحث مهدویت:

میان احادیثی که مراد از آیه را ندای آسمانی می‌دانند ، پنج روایت با سند صحیح وجود دارد. عبدالله بن سنان می‌گوید: نزد امام جعفر صادق(ع) بودم. شنیدم مردی از همدان به حضرت می‌گوید: «آنان (عامه) ما را مسخره می‌کنند و به ما می‌گویند: شما گمان می‌کنید منادی از آسمان به اسم صاحب این امر ندا می‌دهد؟!» عبدالله بن سنان می‌گوید: امام در حالی که تکیه داده بود ، ناراحت شد و صاف نشست. سپس فرمود: از من روایت نکنید و از پدرم نقل کنید و این مطلب برای شما اشکالی ندارد. شهادت می‌دهم من از پدرم شنیدم که می‌فرمود: «به خدا قسم این مطلب در کتاب خداوند عز و جل روشن است. وقتی می‌آورد «ان نشأ» پس در آن وقت کسی در زمین نمی‌ماند ، مگر این‌که گردنش مقابل آن ، خاضع شده و فرو می‌افتد.(1)

دیدگاه مفسران:

تفسیر آیه با آنچه در این روایات مطرح شده است ، مناسبت ندارد ؛ به همین دلیل مفسران به دنبال پاسخ این اشکال بر آمده اند: علامه طباطبایی دربارة این احادیث می‌گوید: در تفسیر قمی ، ذیل آیه «إن نشأ ننزل» می‌گوید: پدرم از ابن ابی عمیر از امام جعفر صادق(ع) روایت کرد که فرمود:

«گردن‌هایشان -بنی امیه- با صیحه آسمانی به نام صاحب الامر(عج) ، نرم و خاضع می‌شود. می‌گویم: این معنا را کلینی در روضه کافی و صدوق در کمال الدین و مفید در ارشاد و شیخ در الغیبه روایت کرده‌اند و ظاهر این روایات ، همه از باب جری و تطبیق است نه از باب تفسیر ؛ چون سیاق آیه با تفسیر بودن آن نمی‌سازد.(2)

نتیجه بحث آیات و تفسیر:

چنان‌که اهل تفسیر «ندای آسمانی» را از باب تطبیق از مفهوم وسیع آیه دانسته‌اند ؛ یعنی مفهوم آیه چنین است: خداوند هر وقت بخواهد ، معجزه‌ای از آسمان می‌فرستد ، تا گردن‌ها برابر آن فرو افتد و تسلیم امر خداوند شوند و یکی از مصداق‌های آن ، می‌تواند هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) ، ندای آسمانی به نام آن حضرت باشد.

سؤال: آیا خداوند کسی را از روی اجبار به پذیرش ایمان دعوت می‌کند؟

پاسخ: وقتی به آیات قرآن می‌نگریم ، دربارة بنی اسرائیل چنین می‌خوانیم: «وقتی کوه طور را بر سر آنان بر افراشتیم ، گویی سایبانی بود و گمان بردند که بر آنان فرو خواهد افتاد و گفتیم: آنچه به شما داده‌‌ایم ، با قوت بگیرید و آنچه در آن هست ، به خاطر بسپارید ، تا تقوا پیشه کنید. (3)

پس خداوند ، کوه را مانند سایبانی بر روی آنان افراشت و حضرت موسی(ع) به آنان فهماند که اگر تورات را نپذیرید و به دستورهای مطرح شده در آن عمل نکنید ، کوه بر شما فرود می‌آید ؛ به همین دلیل آنان تورات را پذیرفتند و خداوند فرود آمدن کوه را از آنان باز داشت.(4)

پس نتیجه میگیریم که پذیرش دین به نفع خود مردم است که اگر آن را بپذیرند کوه هم برایشان سایبان می شود.

این مطلب ادامه دارد...

 

پاینوشت ها:

1. نعمانی / همان / ص267

2. طباطبایی / 1417 /  ج15 / ص254

3. سوره اعراف / آیه 171

4. طوسی / همان / ج5 / ص25

 

منبع: سایت پرسمان دانشجویی(مهدویت و ظهور)




موضوع: پرسمان ، روایت ،
برچسب: ندا ، صیحه ، مهدویت ، امام زمان(عج) ، آیه ، روایت ، قرآن کریم ،
[ یکشنبه 23 شهریور 1393 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ سرباز گمنام امام زمان ]
نظرات
لوگو ما

به ما امتیاز دهید
نوای وبلاگ

دریافت کد مدح و همخوانی العجل مولا العجل مولا

آرشیو مطالب
برای دیدن بیشتر کلیک کنید
آمار بازدید
بازدید امروز : نفر
بازدید دیروز : نفر
بازدید کل : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین به روز رسانی :